ru en cz

Často se nás ptáte, jaký je rozdíl mezi garanční prohlídkou, servisní prohlídkou, inspekcí auta atd. Proto jsme připravili tuto stránku, abychom pojmy upřesnili a Vám zjednodušili rozhodování, kdy jet do servisu, co požadovat a co očekávat.

 

 

Co znamená garanční prohlídka a kdy a kde ji absolvovat?

 

Slouží jako povinná kontrola auta v záruce. Podle zákona vůbec není nutné, aby ji prováděl autorizovaný servis. Měla by se provádět podle předpisu výrobce daného vozu v určitých kilometrech a stáří. Každý výrobce si předepisuje garanční prohlídky u jednotlivých modelů odlišně. Žádný univerzální návod proto není. Obvykle to ale bývá každých 15 až 30 tisíc km nebo každý rok – podle toho, co nastane dříve. Přesné informace získáte v servisní knize (serviska) nebo od výrobce vozu.

Při garanční prohlídce autoservis obvykle vymění motorový olej a olejový filtr, případně i převodový olej nebo olej v rozvodovce. Podle stavu se mění i vzduchový filtr, kabinový filtr a palivový filtr. U náplní se kontroluje stav a úplnost, případně se mění nebo doplňuje (dle stavu) brzdová kapalina, nemrznoucí směs do motoru, servokapalina atd. Údržba obsahuje i kontrolu důležitých komponent – brzd, výfuku, tlumičů, čepů, silentbloků, náprav, geometrie, klimatizace atd. Jiné úkony se dělají, když má auto najeto 15 000 km a zcela jiné třeba v 60 0000 nebo 120 000 km. Odlišné jsou i ceny, které se liší podle modelu auta a provedených úkonů dané garanční prohlídky. Obvykle se každých 60 000 km provádí i výměna oleje automatické převodovky.

Zajímá Vás cena garanční prohlídky na Vaše auto? Zeptejte se zkušeného technika Aleše Kaisera na čísle 605976007 nebo pište na technik@autoservis-garant.cz.

 

Aleš Kaiser

Přejímací technik

Mob: 605976007

technik@autoservis-garant.cz

Servisní prohlídka

Úkony servisní prohlídky jsou stejné jako u garanční prohlídky. Ničím se neliší. Servisní prohlídka bývá vnímána jako údržba vozu po záruční lhůtě, stejně jako inspekční servis. Podstatné je nezanedbávat pravidelné prohlídky auta a údržbu.

Cena garanční prohlídky

garancni prohlidka - servisni prohlidka -inspekceCeny záručních i pozáručních prohlídek se vždy liší podle stavu kilometrů, stáří vozu, předepsaných kontrol konkrétním výrobcem atd. Jiné úkony jsou předepsány v 15 000 km, jiné ve 30 000 km a jiné v 60 000 km atd.

Obvykle však bývají ceny garančních (servisních) prohlídek v rozmezí od 2 500 korun do 10 000 korun. Výjimečně u atypických a luxusních vozů může být servisní prohlídka i dražší. Cena obsahuje předepsané úkony servisní prohlídky a liší se podle stáří vozu, počtu najetých kilometrů a typu vozu i motoru. Pokud je takzvaná rozšířená prohlídka, dělají se ještě další úkony nad rámec základního servisu. Například výměna převodového oleje, náplně rozvodovky a diferenciálů, výměna brzdové kapaliny, výměna nemrznoucí směsi motoru, výměna servokapaliny, doplnění chladiva klimatizace atd.). Vždy se ale mění minimálně olejevý filtr s olejem motoru a podle ujetých kilometrů a stáří případně filtry kabinový, vzduchový a palivový).

Zde jsou dva příklady předepsaných úkonů garanční prohlídky dle výrobce, nejprve na Audi A6 quattro LongLife (Audi A6 quattro longlife garanční prohlídka) a na VW Passat 2007 LongLife 60000 km nebo 48 měsíců. (Garanční prohlídka VW Passat 2007 LongLife 60000 km nebo 48 mesicu). Kromě předepsaných úkonů se může stát, že je při servisu zjištěna závada, která není součástí plánované garanční nebo mimozáruční prohlídky. Ta se s klientem řeší vždy individuálně.

Garanční prohlídka VW, Audi, Citroen a další - autoservis Garant foto Praha

Je nutné využít autorizovaný servis?

Často bývá zmatek v pojmech a běžný zákazník se jen těžko vyzná v rozdílu mezi autorizovaným a neautorizovaným servisem. Pravdou je, že žádný zákon tento pojem nezná, takže se jedná o výrobcem perfektně vymyšlený marketingový pojem a lidově zažitý termín, který nemá jasný obsah, proto si ho každý vykládá libovolně. Podstatou je, že importér nebo výrobce vozů si může vybrat ke spolupráci určité servisy (samostatné subjekty), které pak označuje jako svoje „smluvní“ nebo „autorizované“. Kriteria této autorizace jsou ale vždy zcela jiná podle jednotlivých značek. Jiná kriteria plní Audi, Volvo, BMW, Ford, VW, Mercedes, Škoda, Citroen, Mazda, Hyundai, Kia, Renault, Honda atd. Někdy automobilce stačí, když od nich jejich dealer (autorizovaný servis) odebírá dostatečný počet autodílů a nových vozů a na technická kriteria, kvalitu práce a úroveň už se tolik nehledí.

Co je neautorizovaný servis

Neautorizovanými servisy jsou všechny ostatní servisy, které nejsou smluvně spjaty s automobilkou nebo importérem. Většinou se dělí do menších podskupin jako například „garážisté“, středně velké nezávislé servisy, rodinné servisy a koncepty servisů (BOSCH servisy, Auto Kelly servisy, ATE brzdová centra atd.).

Obavy ze ztráty záruky

 

Vybraní dealeři aut a autorizované servisy občas zastrašují své zákazníky tvrzením, že pokud provedete garanční prohlídku jinde než v autorizovaném servisu, přijdete o záruku. Není to pravda a existuje na to i mnoho soudních rozhodnutí, které vždy potvrdily právo klienta provádět servis a údržbu v jakémkoli servisu dle jeho přání. V podstatě jde o to, že auto v záruce může opravovat kdokoli, pokud to provede správně. Zde naleznete více podrobných informací na téma záruk autoservisu: Bloková výjimka.

Audi garanční prohlídka

Prodloužená záruka – obchodní taktika

 

Tahákem dealerů aut jsou takzvané prodloužené záruky na tři, pět nebo i sedm let. Obchodně velmi úspěšná taktika má několik úskalí. Prodloužená záruka není to samé jako zákonná záruka, která je na všechno nové zboží první dva roky. Prodloužené záruky jsou výrobcem vozu obvykle úzce vyspecifikované, omezené a mají spoustu výluk, na které se záruka nevztahuje. Mimo jiné prodejci nových vozů většinou v záruce neuznávají běžná opotřebení autodílů (spojky, setrvačníky, brzdy, baterie, výfuky, DPF filtry, pneumatiky atd.), pod což dealeři mohou schovat téměř cokoli. Pečlivě tedy zvažujte, jestli se Vám prodloužená záruka vyplatí, protože servisní náklady u ní mohou být výrazně vyšší.

Zápis do elektronické servisní knihy

Někteří výrobci vozidel přecházejí z papírových servisních knih na elektronické. Historie servisních úkonů je tak evidována na jednom místě. Náš autoservis vyplňuje všechny typy servisních knih, papírových i elektronických. Máme oficiální přístupy do všech značek a dokážeme provést záznam do elektronické servisní knihy dle předpisu výrobce.

Chcete poradit se servisní prohlídkou na svoje auto?

Volejte 605976007

kaiser1Aleš Kaiser

Přejímací technik

Mob: 605976007

technik@autoservis-garant.cz

Kontaktní formulář

    Tento formulář je chráněn službou Google reCAPTCHA (Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky).

    Mohlo by Vás zajímat:

    Často hledáte:

    Více o garanční a servisní prohlídce si můžete přečíst na webu garancniprohlidka.cz.