Pro většinu motoristů je novinkou, že přibližně od roku 2015 se používá ve většině nově vyrobených vozů místo chladiva s označením R134a nové, ekologičtější chladivo 1234yf. K životnímu prostředí je skutečně šetrnější. Ne tolik už k peněžence majitelů takto vybavených automobilů.
Problémy s chladivem 1234yf jsou v podstatě dva
Nové chladivo je několikanásobně dražší. Při stejném doplnění chladiva klimatizace motoristé obvykle zaplatí výrazně více než dříve. Tam kde běžné doplnění chladiva stávalo kolem tisícovky, dnes klient zaplatí několik tisíc. Už se nevyplatí přecházet drobné netěsnosti klima soustavy a na jaře nebo před dovolenou prostě jen doplnit klimatizaci a doufat, že „to vydrží“ do konce letní sezony. Období velkých veder jsou delší, klimatizace se používá více, déle a na větší výkon. Náplň klimatizace obvykle unikne rychle. Pokud není perfektně těsná. V důsledku toho je klient nucen klimatizaci nejprve opravit nebo utěsnit, pak až nechat doplnit.
Druhým problémem, který v praxi pozorujeme u nového typu chladiva 1234yf, je jeho častější únik už v prvních rocích užívání po uvedení do provozu. Běžně, k nám přijíždějí vozy jeden nebo dva roky staré s velmi nízkými nájezdy kilometrů, které nechladí. Tam kde byl dříve u starého typu chladiva přirozený roční úbytek v rozmezí 2-5 % celkové náplně, se dnes běžně setkáváme s úniky mezi 5-20% chladiva. Při bližší kontrole obvykle dojdeme k závěru, že není rozbitý žádný komponent klimatizace, jako jsou například kompresor, kondenzátor, vysoušeč, výparník nebo čidlo. Většinou stačí klimatizaci jen přetěsnit a doplnit. Protože se tyto závady opakují velmi často u značek všech automobilek, dá se usuzovat, že je to závadou výroby nebo vývoje. Podle našich zjištění je nový plyn řidší, má menší molekuly a snadněji unikne ze soustavy ven. Výrobci na tento fakt zatím nezareagovali a soustavy klimatizace jsou v podstatě totožné jako při používání starého typu chladiva R134a.
Proto doporučujeme před každým doplněním chladiva klimatizace pečlivě zkontrolovat těsnost systému. To lze provést obvykle pouze ve specializovaném servisu. Pokud tedy potřebujete zkontrolovat těsnost klimatizace nebo dohledat zdroj úniku chladiva klimatizace, neváhejte se na nás obrátit. Vyjde to vždy levněji než samotná oprava klimatizace.
Klimatizace se musí pravidelně doplňovat nejen pro to, aby správně chladila. Součástí doplnění chladiva je i výměna oleje v klimatizaci, který celý systém maže. Proto je důležité předcházet opravám včasnou údržbou.
Specializovaný servis na klimatizace. Doplnění klimatizace na počkání i bez objednání.
Kontakty
- Aleš Kaiser, Průběžná 3210, Praha 10, tel. 777 612 763
- Ondřej Janeček, Na Jarově 2424/2, 13000 Praha 3, 774 998 535
Jak poznat, který druh chladiva máte v autě?
Auta vyrobená od roku 2017 a novější už mají vždy nové chladivo 1234yf. První typy nových chladiv se do některých nově homologovaných aut dávaly ale už od roku 2011. Běžně se nám stává, že u aut vyrobených v přechodném období 2011-2016 jezdí jednotlivé modely s oběma typy chladiv. Před plněním vždy pečlivě ověříme, který typ chladiva je nutné doplnit. Potřebné údaje vyčteme z našich Autodat. Zákazník si toto může ověřit na štítku, který bývá umístěn na spodní straně kapoty, chladičové stěně nebo na torpédu. Pokud si nevíte rady, přijeďte.