Při výměně oleje v automatické převodovce provádíme vždy kompletní proplach převodovky (vypuštění celé náplně a vyčištění) a dekarbonizaci převodovky (chemické odstranění olejových úsad). Rozdíl mezi výměnou oleje v automatické převodovce s proplachem a bez proplachu je značný. Proplachem je myšleno kompletní vypuštění staré olejové náplně ze systému, propláchnutí čistým olejem a napuštění nového oleje. Jedině takto dokážete zaručit kvalitní a funkční výměnu oleje. V obou případech je velký rozdíl v časové náročnosti a spotřebovaného množství oleje.
Špatný příklad výměny oleje u BMW X5
Například v takovém BMW X5 model E70 s 225 kW (převodovka s označením GA8HP45Z) je nová olejová náplň automatu 9,5 litru oleje. Podle našich zkušeností z praxe většina servisů při výměně oleje automatu pouze odmontuje spodní olejovou vanu a nechá vytéct samospádem starý olej (obvykle vyteče kolem 4 litrů oleje), přimontují vanu zpět, doplní chybějící 4 litry oleje a mají hotovo. Výsledek je takový, že odpustili půlku náplně, druhá půlka zůstala v měniči a zbytku soustavy, ze které samospádem prostě nikdy nevyteče. Starou půlku naředili novými čtyřmi litry oleje.
Správný postup výměny oleje v automatické převodovce
Správný postup výměny oleje v automatické převodovky je následující. Olej v automatu se zahřeje na předepsanou teplotu, doplní chemickým rozpouštědlem olejových úsad, nechá působit 30 minut. Následně se pomocí odsávačky oleje nebo automatické plničky oleje připojíme na okruh cirkulace oleje automatu a celý olej pomocí tlaku automatické plničky či odsávačky odsajeme ven ze systému. Vytéct musí celá náplň! V domácích podmínkách toto nelze provést. Je k tomu zapotřebí profesionální přístroj. Když se převodovka začne vyprázdňovat, začneme přidávat nový olej, dokud ze systému neteče pouze čistý nový olej. Díky tomuto proplachování spotřebujeme přibližně dvounásobné množství oleje, ale jedině tak zajistíme, že nová náplň nebude kontaminována tou předchozí. Trvá to déle a je to dražší, ale je to správně. Rozdíl v čase je přibližně dvě až čtyři hodiny, v nákladech na materiál až 90 %. Naše praktické zkušenosti s výměnami oleje v automatech všech různých převodovek hovoří jednoznačně pro kompletní proplachy převodovek profesionálním odsávacím přístrojem. Rozdíl v řazení poznáte okamžitě.
Samozřejmostí je výměna filtru oleje automatické převodovky. V případě novějších modelů BMW je to celá spodní vana, v níž je filtr zabudovaný.