Jak postupovat při zanášení DPF filtru
Pokud se Vám zanáší DPF filtr, je potřeba provést důkladnou diagnostiku nejen vyčtením paměti závad řídící jednotky motoru, ale i kontrolu všech komponent, které DPF filtr ovlivňují. Zejména to jsou vstřikovače, turbodmychadlo, čerpadlo, EGR ventil, lambda sonda, tlakové a teplotní snímače atd. Většina klientů vyžaduje pouze čištění DPF filtru, ale ten se může opět zanést, pokud se nezjistí a neodstraní prvotní příčina toho, proč se filtr nezregeneroval sám a ucpal se. Pokud příčinu závady zanášení filtru neodstraníte, filtr se opět rychle zanese a závada se bude opakovat. Samotné čištění DPF filtru by měl být až následný krok po opravě tohoto systému nebo motoru.
Úspěšnost vyčištění filtru
Při mechanickém čištění a regeneraci filtru pevných částic dochází obvykle k obnovení všech původních funkcí filtru včetně průchodnosti (na až 98%) a jeho schopnosti se opět automaticky samostatně regenerovat a čistit.
Záruka na regeneraci FAP filtru a DPF filtru
Pokud filtr není mechanicky poškozený (například zpečený, rozbitý, rozpadlý atd.), zaručujeme, že půjde mechanicky vyčistit. Záruka je podmíněna tím, aby správně fungovaly ostatní části vozu jako jsou vstřikovače, turbodmychadlo, čerpadlo, EGR ventil, lambda sonda, tlakové a teplotní snímače a jiné.
Výměna filtru pevných částic
Některé nové DPF filtry a FAP filtry jsou cenově dostupnější, v takovém případě Vám nabídneme i variantu za výměnu nového filtru, abyste si mohli porovnat, jestli se Vám vyplatí výměna za nový nebo regenerace starého filtru. Ceny nových DPF filtrů se stále mění dle kurzu eura a cenové politiky výrobce vozidel.
Poraďte se, jak postupovat při regeneraci a čištění FAP – DPF filtru. Volejte 605976007.
Závady spojené s FAP / DPF filtry
Kontrolka DPF filtru nemusí vždy indikovat jeho zanesení nebo poškození. Mimo jiné dochází u filtrů pevných částic často k poruchám dílů, které s nimi přímo souvisí, ale nejsou jeho součástí. Jedná se zejména o snímače teploty a čidla diferenčního tlaku.
Jak funguje filtr pevných částic
Úkolem filtru je zachytávat škodlivé pevné částice (saze) z výfukových plynů. Filtr je součástí výfukového potrubí, ale mnohem sofistikovanější a technologicky složitější než běžné výfuky. Filtr by se měl čistit sám automaticky, ale často se tak neděje, proto se ucpává a je nutné ho opravit. Je velké množství typů DPF filtrů a každý funguje trochu jinak, i proto panuje řada mýtů a mylných představ o tom, jak je regenerovat a opravovat.
Odstranění filtru pevných částic
Jednou z variant vyřešení problému s filtry pevných částic je i jeho odstranění. Po technické stránce se jedná o snadné řešení, ale s mnoha případnými riziky. Odstraníte z vozu něco, co tam patří. Můžete mít následně problémy se způsobilostí vozu k provozování nejen u nás, ale i při cestách do západní Evropy. Mimo jiné se ale musí po demontáži FAP filtru přeprogramovat ŘJ motoru a potlačit takzvaná chybová hlášení, což je rizikové z hlediska dalšího provozu. Tato rizika se nemusí projevit vždy a některé motory na ně trpí více než jiné. Obecně tuto možnost nedoporučujeme a je zřejmé, že v opravárenské praxi se od ní ustupuje. Tuto službu (odstranění filtru) neprovádíme ani na výslovné přání klienta.
Čistíme
- filtry pevných částic DPF / FAP
- SCR katalyzátory (EURO 6)
- EGR ventily a sání
Vysvětlení zkratek a pojmů
DPF | anglická zkratka pro filtr pevných částic – diesel particulate filter |
FAP | francouzská zkratka pro filtr pevných částic (filtre a particules) |
Pasivní regenerace filtru pevných částic | Spouští se samovolně ve voze za jízdy, což uživatel obvykle ani nepozná |
Aktivní regenerace filtru pevných částic (tzv. nucená) | Někdy se vyvolá automaticky, pokud ŘJ vozu zjistí, že neprobíhají řádně pasivní regenerace. |
Aditiva | Chemická látka, která se přidává do vozu, aby probíhala řádně pasivní regenerace. Je nutné ji pravidelně doplňovat. |
Suché filtry (sloučené s katalyzátorem) | Nevyžadují aditiva. |
Mokré filtry (katalyzátor odděleně od DPF) | Vyžadují aditiva. |
Nízkoemisní zóny | Místa s omezením vjezdu dle splnění emisní EURO NORMY. Aktuálně se užívají hlavně na západě, ale velká česká města plánují jejich zavedení. |
AdBlue | Vodní roztok syntetické močoviny. Složení 32,5% močoviny, 67,5% vody. |
Mohlo by Vás zajímat: